torsdag den 30. oktober 2008

Undara - Townsville

Morgenmad i bushen, lavet på grill og åben ild - vi måtte selv riste toast over bålet, ellers var alt lavet klart. Det smagte glimrende.

Vi havde pakket bilen inden vi gik ud til morgenmad, så bagefter tog vi på en halvdagstur i en bus med en meget festlig guide. Vi kom ned i et par lavatubes, og blev fortalt om de teorier der er for hvordan de opstod - det var en længere historie, helt kort kan det sammenlignes med hvad der sker når en å fryser til på overfladen og vandet langsomt stopper fordi kilden løber tør...

I turen var der indlagt et stop med kaffe/te og scoones, inden vi lige skulle se to tubes mere, og en lille bakke hvor man kunne se ud over den spredte skov. Der viste guiden os de 2 vulkaner der var ansvarlige for lavatubes'ne.
Vi fik også at vide at der findes lavatubes mange steder i verdenen, bl.a. i tyskland.

Da vi kom tilbage til lodgen, og havde spist frokost, var det på tide at komme afsted - men af en eller anden grund var PDA'en, og dermed navigatoren fuldstændig løbet tør for strøm. Batteriet måtte en tur i fryseren, inden det ville lades op igen, så vi kom noget senere afsted end beregnet.
Vores oplevelse af stedet var, at det ville være bedst at bestille en madpakke på hotellet, inden man kørte fra Cairns, for det er ikke muligt at nå frem til Undara inden frokost, når man først får bilen op ad formiddagen.
Benyt så lejligheden til at tage forbi den have vi nævnte tidligere, og nyd køreturen i ro og mag, og tag rigeligt vand med.
Vent med at bestille udflugter til dagen efter, en morgen og en aften tur. Tag mindst 2 overnatninger - for det ligger meget langt ude på landet.
Til sidst, stedet er virkeligt specielt, men har du set lavatubes før er det en lang tur - så tænk over det.

Benzin er meget dyrt på Undara lodge, så vi blev anbefalet at tanke ca. 100 km. sydfor, i en by der hedder Lynd (ca. 1,50 $/liter). Der er langt mellem tankstationerne, så det er bare om at få fyldt op nå lejlighed byder sig.

Vi oplevede også hvordan de lokale ordner deres indkøb, der bliver bestilt (over radio ?) og så hentet når lastbilen kommer frem

Ca. 100 km. syd for Lynd fik vi (selvfølgelig) en stenskade i forruden. I Australien sparer man på asfalten, ved kun at asfaltere en vejbane i midten, og så er der grus ude i siderne. Der kom 2 små pickup'er ræsende imod os, og da de passerede fløj der en sten op på vores forrude.

Det blev meget sent inden vi nåede frem til vores hotel i Townsville, halv 8 om aftenen, og så det blevet mørkt, meget mørkt - det var en lang køretur, bl.a. fordi vi kom til at køre helt op på toppen af Castel Hill, men sikken en udsigt der er derfra og ud over byen.